Artykuły i porady

Kiedy należy skorygować informację o kwocie ulgi we wpłacie na PFRON przekazaną nabywcy usług. Artykuł POPON w Dzienniku Gazecie Prawnej, pisze radca prawny Mateusz Brząkowski

Dodano: 2014-01-10 15:01:00
Jesteśmy firmą uprawnioną do wystawiania ulg we wpłatach na PFRON. Nabywca zobowiązany do wpłat na PFRON we wrześniu 2013 roku zakupił produkowane przez nas wyroby. W październiku dokonał zapłaty za zakupione wyroby w terminie określonym na fakturze i otrzymał informację o kwocie obniżenia wpłat na PFRON. W listopadzie 2013 roku zwrócił część zakupionych wyrobów z powodu stwierdzonych wad produkcyjnych. Wystawiono fakturę korygującą. Czy w takim przypadku należy skorygować informację o kwocie ulgi we wpłacie na PFRON przekazaną nabywcy?
 
Firma powinna niezwłocznie skorygować wcześniej wystawioną informację o wysokości ulg - bez względu na rozmiar zmian danych służących do obliczenia przysługującej ulgi.
 
Obowiązkowe wpłaty na PFRON ulegają obniżeniu z tytułu zakupu usługi (z wyłączeniem handlu) lub produkcji pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych będących osobami: zaliczonymi do znacznego stopnia niepełnosprawności lub niewidomymi, psychicznie chorymi lub upośledzonymi umysłowo lub osobami z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub epilepsją - zaliczonymi do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, - w wysokości co najmniej 30 proc.
 
Informację o kwocie obniżenia sprzedający przekazuje nabywcy niezwłocznie po uregulowaniu należności w terminie określonym na fakturze. W przypadku płatności realizowanych za pośrednictwem banku - za datę uregulowania należności uważa się dzień obciążenia rachunku bankowego nabywcy na podstawie polecenia przelewu.
 
Jak wynika ze stanowiska Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) z 16 lipca 2013 r. (BON-I-52311-243-2-LK/2013), strony mogą ustalić dowolny termin płatności, jednak nie powinien on być dłuższy od tego wynikającego z przepisów prawa. Mogą go również ustalić w relacji do dnia otrzymania faktury przez nabywcę (np. 14 dni od otrzymania faktury). Strony powinny jednak jednolicie w umowie i na fakturze określić termin płatności. Jeżeli tego nie zrobią, to zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 7 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
 
Dlatego też - zdaniem BON - w razie różnic w określaniu terminu płatności na fakturze i w umowie za terminową dla celów nabycia ulgi uznaje się wyłącznie zapłatę w dacie określonej na fakturze. A więc w razie uiszczenia należności: po terminie określonym na fakturze, lecz przed upływem terminu określonego w umowie - nie można nabyć prawa do ulgi; po terminie określonym w umowie, lecz przed upływem terminu określonego na fakturze można nabyć prawo do ulgi.
 
Z kolei zgodnie ze stanowiskiem BON z 7 października 2013 r. (BON-I-52311-352-2-LK/2013) wystawianie informacji o wysokości obniżenia wpłat na PFRON jest (stosownie do art. 56 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny; Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.) skutkiem prawnym wynikającym z zakupu produkcji lub usług przez danego kontrahenta. Rzetelne wystawienie informacji skutkuje oceną stopnia należytego wykonania zobowiązań.
 
Podstawa prawna
 
Art 22 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz.U. 2on r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.).
 
Autor: Mateusz Brząkowski radca prawny
 
Polska Organizazja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych
 
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
« lista aktualności
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek - człowiek najlepsza inwestyja
Twoja sugestia